Köp- & Leveransvillkor

Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när beställningen är bekräftad genom en e-postad orderbekräftelse. Vid köp i min webbutik på sfsilver.se genereras orderbekräftelsen automatiskt utan manuell översyn. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felaktigheter i t ex pris och leveranstid i efterhand. Skulle detta ske har du full rätt att ändra eller makulera din beställning.

För att handla på sfsilver.se webbutik ska du ha fyllt 18 år eller ha målsmans medgivande för ditt köp.

Pris

Efter bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som jag inte råder över, t ex väsentliga förändringar i råvarupriser, valutakurser, skatter och tullar. Priserna visas inkl. moms.

Betalning och betalsätt

Betalning ska ske inklusive moms. Avgifter för ev. frakt tillkommer. Vid betalning via Klarna tillkommer olika kostnader beroende på valt betalningsalternativ enligt Klarnas gällande villkor. 

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:

Kortbetalning

SFSilver tar emot betalning med VISA/Mastercard på plats eller via Klarna i webbutiken där kort är ett av de alternativ som erbjuds. Alla betalningar med kreditkort är certifierade och säkra. Inga avgifter tillkommer.

Faktura

Fakturering sker via Klarnas betalningslösning eller manuellt via SFSilver på begäran, t.ex vid specialbeställningar eller vid andra tillfällen.

Förskottsbetalning

Förskottsbetalning som t.ex handpenning eller deposition vid utlåning av ex. ringmått kan betalas med kort på plats eller faktura. Vid beställning i webbutik kan betalning via Klarna ske via direktöverföring från din bank.

Klarna

Vid köp i min webbutik kan du välja att betala via Klarna Checkout. När du slutför ett köp via Klarna Checkout, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Du kan välja att betala mot faktura, delbetalning, kort, eller direktbetalning via bank. Allt är lika säkert. Det är Klarnas aktuella villkor vid köpet som gäller, här följer de i korthet:

Faktura

När du betalar med Klarna faktura betalar du alltid efter du fått hem dina varor. Betalningstiden är minst 14 dagar från fakturadatum och det utgår normalt ingen fakturaavgift. När du fått din faktura kan du, istället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad.

Betalning med kort

Betalning med kort kan ske med hjälp av Visa eller MasterCard. Ingen avgift tillkommer vid köp.

Delbetalning

Konto – betala i egen takt. Du betalar valfri summa per månad. Det lägsta belopp du kan betala är 1/24 av beloppet som återstår och inte mindre än 50 kr varje månad. Du kan när du vill betala hela återstående beloppet. En administrationsavgift om 29 kr tillkommer på fakturan.

Fast delbetalning

Fast delbetalning från Klarna innebär att du delar upp din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Du vet från början vilken din månadskostnad blir – och du vet när du betalat klart.

Se www.klarna.com/se/villkor för senaste information och aktuella villkor.

Leveranstid

För lagervaror är normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar efter att jag mottagit din beställning. Detta förutsätter att varan finns i lager. I de fall en vara måste tillverkas kan leveranstiden vara längre beroende på hur belastningen än. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden får du via e-post senast 5 arbetsdagar efter lagd beställning. Du har då möjlighet att makulera alternativt ändra din beställning.

Vid beställning av egen design eller alternativa varianter av befintliga smycken kan leveranstider vara längre så glöm inte att beställa i god tid om det finns ett datum att förhålla sig till som ex. födelsedagar.

Leveranssätt

Leverans av beställda varor sker vanligtvis med Postnord.

Alla beställningar skickas med spårbar försändelse.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi detta omgående genom e-post. Som kund hos oss har du rätt att häva ditt köp utan extra kostnader vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Transportansvar

Transportansvar innebär att jag ansvarar för att försändelsen kommer fram hel till dig från mig. Vid en retur är det du som är ansvarig för godset och försändelsen från dig till mig. Du bör därför spara alla försändelsenummer från din speditör så du kan bevisa att du lämnat in varan till din speditör om den skadas eller kommer bort. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev.

Transportskador/Felexpediering

Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till mig via stefan@sfsilver.se. För att jag ska kunna reklamera skadan gentemot min transportör behöver jag anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Jag är därför tacksam om du anmäler skadan inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. 

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till personalen vid mottagandet av försändelsen. Be att det görs en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till mig på SFSilver. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar jag mig avhjälpa felet.

Icke utlöst order

Löser du inte ut ditt paket är jag tvungen att debitera 250 kr för mina kostnader samt kostnaden för returfrakten till mig.

Ångerrätt och retur

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion och finish på produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till mig inom 14 dagar efter att du mottagit dem. Detta förutsätter att varan återlämnas i originalförpackning med tillhörande plast och packmaterial samt att det är en lagervara. Du som kund står för returfrakten. Jag rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett returorsak.

För specialbeställningar som inte tillhandahålls i mitt ordinarie sortiment och som eller tillverkas speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. 

Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att jag har mottagit och godkänt returen. Då sker en utbetalning som kan ta 5-7 bankdagar. Återbetalningen sker också med samma betalsätt som ursprungligen har använts.

Reklamationsrätt

SFSilver tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt vilket innebär att du har tre års reklamationsrätt efter det att du har mottagit varan. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar jag att du kontaktar mig för snabbare hantering. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekta varan där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig. När jag mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varken returfrakten för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts.